grupul salmastru
Sătul de proiecţiile arhicunoscute ale unor curente artistice în care se învăluie arta lumii în prezent, unde artistul este de multe ori un simplu executant iar curatorul a devenit adevăratul creator, unde arta se face pe genunchi sau cu pixul am decis împreună cu artistul Ion Anghel, în anul 2002, să creem Grupul Salmastru. La început nu a existat un program sau vreun manifest singurul lucru care ne unea era: „Hai să facem ceva vara!”. De aici lucrurile au început să se complice pană s-au transformat în Salmastru.
-„Adrian Șerbănescu”
Ce înseamnă
Salmastru?
Acest cuvânt definește amestecul de apă dulce și apă sărată întâlnit în zonele de deltă. Pentru noi era un cuvânt frumos, o înțelegere în sensul de concesie înțeleaptă sau negarea argumentată și asumată. Nu însemna extremism, nu înseamna nou cu orice preț, nu înseamna gratuitate. Salmastru a fost un proiect pornit în Dobrogea, pe Dunăre, în locuri cu istorii însemnate dar mai nou uitate. Salmastru mai însemna și recuperarea deșeurilor la propriu și la figurat, deoarece în fiecare loc unde am lucrat am cules deșeuri specifice zonei respective și le-am oferit un alt destin. Salmastru înseamna ambientalizare urbană, înseamna învățarea publicului cu arta contemporană consumată involuntar, pe stradă sau în spații publice.
În programul grupului ne propuneam să intervenim pe scena artei într-un mod dinamic. Raportarea la celălalt este un punct dificil pentru un creator. Tocmai conflictele și discuțiile în contradictoriu erau ceea ce câștigam în colaborarea noastră în vederea cercetării și a obiectivității. Astfel nu riscam să rămânem captivi într-un univers personal, o falsă impresie că ne suntem suficienți nouă înșine. De aceea Salmastru înseamnă migrație, înseamnă schimbare, înseamnă negarea rutinei. Nici o acțiune a noastră nu semăna cu cealaltă. Trecem mereu cu plăcere prin toate abordările tehnice vizuale, de la pictură, obiect, fotografie, video, performance etc.
Scopul nostru este de a dinamiza relația artei cu publicul, de a schimba rutina și clișeele după care arta întâmpină publicul sau acesta din urmă este obișnuit să se apropie de ea.
2002
2003
Proiectele grupului Salmastru fac parte dintr-un amplu si complex program in care artele vizuale (sculptura, pictura, arhitectura, artele decorative etc) ajung sa utilizeze limbajul comun al formelor, avand constiinta unei conversatii firesti, eliberate de teama oricarei prejudecati de ordin tipologic. Grupul – nomad, dupa cum spun ei, isi alege anual un loc a carui frumusete este ascunsa printre faldurile grele ale indiferentei sau nepasarii, incercind – prin mijloace si materiale deloc pretentioase, sa reinvie si sa reprezinte un spirit al locului.
2004
Am avut o idee: să fim mai noi decât noi. Am căutat cu tot dinadinsul un morma de fiare vechi. Am ajuns până a atomul de fier în curtea centralei atomice Cernavodă. Am creat o tabără, un șantier cu tot grupul Salmastru și invitații, unde am dat jos rugina de pe idei si de pe fiare. Am tăiat în carnea fierului până a devenit vie. Am sudat-o până a asudar. Ne-am purtat cu robineții, cazanele, țevile ca niște fiare. Le-am îndulcit cu puțină esență de lemn autohton, respectiv plop râios. Le-am dat o față noua și le-am ridicat pe soclu. Veniți să ne vedeți: suntem, și ele și noi fiare noi.